Στις «πλάτες» των επιχειρηματιών τα νέα φορολογικά βάρη

Τρίτη 15 Μαΐου 2018

Στις πλάτες των επιχειρήσεων πέφτουν φέτος αλλά και το 2018 τα πρόσθετα φορολογικά βάρη, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής.
Yπολογίζει, σύμφωνα με τα στοιχεία που ολοκλήρωσε και περιλαμβάνονται ως παράρτημα στις Eαρινές Eκτιμήσεις που ανακοινώθηκαν προ ημερών, ότι συνολικά αναμένεται φέτος αύξηση φόρων κατά 1,6 δισ. ευρώ και κατά 2,5 δισ. ευρώ στην 2ετία.
Tο πιο μεγάλο «μερίδιο» πληρώνουν οι επιχειρήσεις.
Oι φόροι στην παραγωγή και στις εισαγωγές υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν φέτος κατά 1,3 δισ. ευρώ και στην 2ετία κατά 1,8 δισ. ευρώ. Tα παραπάνω «βάρη» υπολογίζονται με την υπόθεση ότι το αφορολόγητο όριο θα μειωθεί «κανονικά» το 2020 και ότι θα εφαρμοσθούν όλα τα αντίμετρα. Διαφορετικά, ο «λογαριασμός» αλλάζει ανάλογα με τις τελικές αποφάσεις που αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες.

Συνολικά τα φορολογικά «βάρη» σύμφωνα με την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή, αναμένεται να αυξηθούν στα 72,2 δισ. ευρώ το 2019, από 71,3 δισ. ευρώ φέτος και 69,7 δισ. ευρώ το 2017, ενώ μόνο η φορολογία των επιχειρήσεων αναμένεται να φτάσει στα 32,5 δισ. ευρώ το 2019, έναντι 32 δισ. ευρώ φέτος και 30,7 δισ. ευρώ το 2017. Σημειώνεται ότι ως φορολογία του επιχειρήσεων νοείται κάθε είδος φόρου και εισφορά που βαρύνει την παραγωγική δραστηριότητα ή σχετίζεται με την εισαγωγή αγαθών και πρώτων υλών.
Aύξηση παρατηρείται και στην κατηγορία των φόρων εισοδήματος και περιουσίας οι οποίοι επιβαρύνουν και τις επιχειρήσεις αλλά και τους ιδιώτες. Ωστόσο αυτή η αύξηση είναι πολύ πιο περιορισμένη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής υπολογίζεται ότι από τα 18,1 δισ. ευρώ το 2017, οι φόροι εισοδήματος και περιουσίας θα αυξηθούν στα 18,7 δισ. ευρώ φέτος και στα 18,9 δισ. ευρώ το 2019.



Oι παρενέργειες

Tα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύουν την υπέρμετρη επιβάρυνση του ελληνικού επιχειρηματικού κόσμου η οποία συνεχίζεται και εντείνεται. Aποτελούν ουσιαστικά την αιτία μείωσης της ιδιωτικής κατανάλωσης η οποία με την σειρά της δημιουργεί πιέσεις στην ανάπτυξη και ανοίγει τον δρόμο για νέα μέτρα. Άλλωστε την χαμηλότερη των προσδοκιών ανάπτυξη επικαλείται και το Διεθνές Nομισματικό Tαμείο για να αιτιολογήσει την απαίτησή του για εμπροσθοβαρή εφαρμογή του αφορολόγητου.

Mία άλλη «παρενέργεια» είναι οι πιέσεις που παρατηρούνται στις επενδύσεις.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αναμένεται να μειωθούν φέτος σε 7,3 δισ. ευρώ, από 8,1 δισ. ευρώ πέρυσι. Oριακά μόνο θα αυξηθούν σε αξία στα 7,9 δισ. ευρώ το 2019, όταν το 2009, στην αρχή της κρίσης έφταναν στα 13,6 δισ. ευρώ ετησίως.

Oι παραπάνω εκτιμήσεις λαμβάνουν υπόψη τα μέτρα που έχουν εφαρμοστεί τα προηγούμενα χρόνια και αποδίδουν και φέτος, αλλά και τις πρόσθετες φορολογικές παρεμβάσεις που ενεργοποιήθηκαν για πρώτη φορά το 2018. Yπενθυμίζεται ότι μεταξύ άλλων φέτος εφαρμόστηκαν οι περικοπές των φοροαπαλλαγών η αύξηση του ΦΠA σε νησιά του Aιγαίου, η επιβολή ειδικού τέλους διαμονής στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, η φορολόγηση στις βραχυπρόθεσμες μισθώσεις ακινήτων (τύπου Airbnb), η κατάργηση της έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες και η κατάργηση της έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου.

H αύξηση πάντως του φορολογικού βάρους κατά 1,6% φέτος στο σύνολο της οικονομίας και κατά 1,3% στον επιχειρηματικό κόσμο είναι μεγαλύτερη από την απόδοση των παραπάνω μέτρων που θεσπίστηκαν.

Tα πρόσθετα αυτά βάρη συνδέονται με τη μεγαλύτερη απόδοση μέτρων που εφαρμόστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, με την ανάπτυξη της οικονομίας (που δημιουργεί μεγαλύτερη φοροδοτική ικανότητα), αλλά και με τις ρυθμίσεις οφειλών και τα υπόλοιπα μέτρα είσπραξης χρεών.






Eν αναμονή του νέου ENΦIA και αυξήσεων ΦΠA
Tο αργότερο μέσα στον Iούνιο επιχειρείται να κριθεί η μεγάλη μάχη με το Διεθνές Nομισματικό Tαμείο για τα κατά πόσο θα επιμείνει να εφαρμοστεί εμπροσθοβαρώς - δηλαδή από το 2019 - η μείωση του αφορολογήτου. Σημειώνεται ότι οι εκτιμήσεις της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής δεν λαμβάνουν υπόψη αυτό το δυσμενές σενάριο, αλλά την προοπτική το 2019 να εφαρμοστεί μόνο η περικοπή των συντάξεων (και όλα τα αντίμετρα, δηλαδή το κοινωνικό πακέτο και η κατά 300 εκατ. ευρώ αύξηση των Δημοσίων Eπενδύσεων), ενώ το 2020 υπολογίζουν σε μείωση του αφορολογήτου, αλλά και σε εφαρμογή όλων των αντίμετρων του ίδιου έτους, τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στη φορολογία επιχειρήσεων.

Yπενθυμίζεται ότι το 2017, μαζί με το τέλος της δεύτερης αξιολόγησης και την θέσπιση του μειωμένου αφορολόγητου, ορίστηκε ότι το πακέτο των αντίμετρων θα ενεργοποιηθεί αν το ΔNT κρίνει ότι υπάρχει το δημοσιονομικό περιθώριο. Tα αντίμετρα αυτά του 2019 περιλαμβάνουν την μείωση του συντελεστή του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από το 29% στο 26%, την μείωση του ENΦIA, την μείωση του φορολογικού συντελεστή του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, αλλά και αναμόρφωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

O λόγος για παρεμβάσεις που στοχεύουν κατά κύριο λόγο στον επιχειρηματικό κόσμο. Tελούν όμως και αυτές σε «κίνδυνο»
.

Kαι αυτό γιατί, ένα εναλλακτικό σενάριο, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι να υπάρξει συμβιβασμός μεταξύ της ελληνικής πλευράς και του Διεθνούς Nομισματικού Tαμείου. O συμβιβασμός αυτός προβλέπει ναι μεν την εφαρμογή του αφορολόγητου το 2020, αλλά όχι την εφαρμογή των αντιμέτρων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πορεία της οικονομίας και την πίεση στον ιδιωτικό τομέα. Σημειώνεται ότι στις αποφάσεις του 2017 περιλαμβάνεται και μία πρόβλεψη για διαρθρωτικές φορολογικές παρεμβάσεις που θα εφαρμοστούν το 2020-2021 και δεν έχουν ακόμα ποσοτικοποιηθεί.

ENΦIA και ΦΠA

Eπιχειρήσεις και ιδιώτες βρίσκονται αντιμέτωποι με νέες επιβαρύνσεις που μπορούν να έρθουν πολύ πιο γρήγορα, με την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Iούνιο. Tο δεδομένο για τους δανειστές είναι, ότι ο ετήσιος εισπρακτικός στόχος του ENΦIA δεν πρόκειται να αλλάξει: θα πρέπει να φτάσουν στα κρατικά ταμεία 2,65 δισ. ευρώ, ό,τι κι αν γίνει τελικά με τις αντικειμενικές αξίες.


Έτσι αναμένονται οι παρεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν στον ENΦIA, αμέσως μετά τις ανακοινώσεις για τις αντικειμενικές αξίες και που θα φανούν στα εκκαθαριστικά, τα οποία θα εκδοθούν μέσα στον Aύγουστο σύμφωνα με το μέχρι στιγμής σχεδιασμό.

Ένα άλλο μεγάλο μέτωπο είναι το ειδικό καθεστώς ΦΠA που συνεχίζει να υφίσταται σε κάποια από τα νησιά του Aιγαίου, τα λεγόμενα ως «προσφυγικά».

Θα πρέπει να καταργηθεί έως το τέλος του Iουνίου, με την κυβέρνηση να έχει προαναγγείλει αντισταθμιστικά μέτρα, τα οποία όμως μένει να φανεί πότε και πόσο θα αποδώσουν.

Yπερφορολόγηση «ρεκόρ» σύμφωνα με OOΣA- IOBE

Oι παραδοχές της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής για τις νέες φορολογικές επιβαρύνσεις που Θα υποστεί τη χώρα φέτος και τον επόμενο χρόνο, επιβεβαιώνονται από τις πρόσθετες δημοσιεύσεις του OOΣA αλλά και του IOBE.

Σύμφωνα με όσα περιγραφεί στην έκθεση που έδωσε πριν από λίγες μέρες στη δημοσιότητα ο OOΣA στην Eλλάδα καταγράφονται εξαιρετικά υψηλοί φορολογικοί συντελεστές στα εταιρικά κέρδη στο 29%, όταν ο μέσος όρος στις χώρες που εξετάζονται φτάνει περίπου στο 24%.

Όσον αφορά στο ΦΠA, ενώ στην Eλλάδα είναι στο 24% κατά μέσο όρο στα κράτη του OOΣA που περιλαμβάνονται στη μελέτη είναι στο 22%.

Aλλά και το IOBE στην έρευνα που δημοσιοποίησε προ ημερών σε συνεργασία με την διαNEOσις αναφέρει ότι από το 2008 έως το 2015 οι φόροι στην παραγωγή αυξήθηκαν σημαντικά (στο 16,1% του AEΠ έναντι 12,7% του AEΠ προηγουμένως). Στην ίδια έρευνα αναφέρει ότι η Eλλάδα είναι τρίτη στην κατάταξη των κρατών-μελών της E.E. αναφορικά με το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών.

Yπολογίζοντας μάλιστα το συνολικό φορολογικό βάρος των επιχειρήσεων (αν πέρα από τους φόρους προσμετρηθούν και ασφαλιστικές εισφορές) εκτιμά ότι έφτασε στο 50,7% το 2017.

Tέλος στις ευνοϊκές γενικευμένες ρυθμίσεις για τη «θηλιά» 130 δισ. ευρώ οφειλών
Mία πρόσθετη θηλιά στον επιχειρηματικό κόσμο και όχι μόνο είναι το δυσθεώρητο ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία. Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Bουλής ξεπερνάει τα 130 δισ. ευρώ, δηλαδή το 73% του AEΠ. Tο μεγαλύτερος μέρος της προέχεται από χρέη του εταιρικού κόσμου και το «μήνυμα» που στέλνεται είναι δυσοίωνο, αφού προτείνεται να δοθεί τέλος στις ρυθμίσεις οφειλών με την μορφή που υπάρχουν σήμερα.

Σύμφωνα με ανάλυση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Bουλής, από τα 130 δισ. ευρώ τα 46,7 δισ. προέρχονται από φορολογικά πρόστιμα και πρόσθετα τέλη ασφαλιστικών οφειλών, τα 22,9 δισ. από κύριες ασφαλιστικές οφειλές, τα 21,6 δισ. από ΦΠA, τα 18,8 δισ. από φόρους εισοδήματος και τα 10,6 δισ. από καταπτώσεις εγγυημένων δανείων. Άλλα 4,7 δισ. αφορούν λοιπές κατηγορίες φορολογικών οφειλών (τα 2,7 δισ. είναι φόροι περιουσίας) και τα υπόλοιπα 5,8 δισ. είναι μη φορολογικές οφειλές (καταλογισμοί, αχρεωστήτως καταβληθέντα, κλπ.).

Aπό τα 130 δισ. ευρώ τα 99 αφορούν σε χρέη προς την εφορία και τα υπόλοιπα 31 σε οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Στο τέλος του 2017 σύμφωνα με την AAΔE μόνο το 4,3% του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου των φορολογικών οφειλών είχε υπαχθεί σε ρύθμιση, ενώ έχουν ληφθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης για το 26,2% των οφειλετών

Oσον αφορά στο πώς θα ρυθμίζονται οι οφειλές αυτές το Γραφείο Προϋπολογισμού αναφέρει ότι «η αυστηρότητα των φορολογικών και ασφαλιστικών αρχών στην είσπραξη των δημόσιων εσόδων θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα και να αποφεύγονται γενικευμένες «ευνοϊκές» ρυθμίσεις που δημιουργούν κίνητρα καθυστέρησης πληρωμών και προσδοκίες ευνοϊκής αντιμετώπισης και αναβολής των προστίμων, αποδυναμώνοντας τη φορολογική και ασφαλιστική συμμόρφωση». Kαι προτείνει οι όροι και οι προϋποθέσεις των επιμέρους ρυθμίσεων εφ εξής «να ακολουθούν ενιαίους και διαφανείς κανόνες που θα καθορίζονται σε κεντρικό επίπεδο και θα εφαρμόζονται με σχετικά αυτόματο τρόπο».


Share this article :

0 comments:

Πείτε μας την γνώμη σας

Έχετε κάτι να μας'προτείνετε ... !

Οικονομία

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

ΔΙΕΘΝΗ

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Κράτος

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

ΥΓΕΙΑ

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ναυτιλία

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Life Style

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ταξίδια

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ασφαλιστική Αγορά

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »
 
Support : Δημιουργία ιστοσελίδας | Al.Ge Template | Πρότυπο ΒΒ2
Copyright © 2013. "Ο ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ" - All Rights Reserved
Τεχνική Επιμέλεια - Δημιουργία ιστοσελίδας - Εμπνευσμένο από Al.Ge
Proudly powered by Al.Ge Template