CNN Business: Αυτοκίνητα, υπολογιστές, κινητά στη μέγγενη των lockdown της Κίνας

Τετάρτη 11 Μαΐου 2022


Οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες αποκαλύπτουν σταδιακά τις ζημιές τους από την πολιτική «μηδενικού Covid» της Κίνας, όπου δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι παραμένουν σε lockdown και σχεδόν κάθε μεγάλη επιχείρηση έχει υποστεί συνέπειες.


Από την Michelle Toh/CNN Business

Τις τελευταίες εβδομάδες, δεκάδες πόλεις της ηπειρωτικής Κίνας, συμπεριλαμβανομένου του οικονομικού κόμβου της Σαγκάης, είναι αποκλεισμένες καθώς οι αρχές προσπαθούν να εξαλείψουν τον κορωνοϊό. Για τις βιομηχανίες, η συγκεκριμένη πολιτική καταστρέφει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση, προκαλώντας στα στελέχη τους έναν τεράστιο πονοκέφαλο. Και αυτό συμβαίνει ενώ ήδη πολλές εταιρείες ανακοίνωσαν ζημιές εκατομμυρίων ή δισεκατομμυρίων δολαρίων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος οδήγησε σε μια τεράστια —και δαπανηρή— έξοδο εταιριών από τη Ρωσία.

Ο συνδυασμός και των δύο γεγονότων έχει δημιουργήσει ένα εντυπωσιακά περίπλοκο μείγμα συνεπειών, κυρίως για τις πολυεθνικές, όπως η Estée Lauder (EL), η οποία δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι «δύο σημαντικοί αντίθετοι άνεμοι» την ανάγκασαν να μειώσει τις προοπτικές της ανάπτυξης της για τη χρονιά.


Η κρίση είναι μια έντονη υπενθύμιση της μεγάλης σημασίας της Κίνας όσον αφορά τις πολυεθνικές. «Είτε σας αρέσει είτε όχι, αν είστε πολυεθνική, η Κίνα είναι πιθανώς η πρώτη ή η δεύτερη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά», δήλωσε ο Ben Cavender, διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας China Market Research Group.

«Και είναι πιθανώς η κύρια βάση παραγωγής ή είναι υπεύθυνη για ένα σημαντικό μέρος της εργασίας της αλυσίδας εφοδιασμού», ανέφερε σε συνέντευξη του από τη Σαγκάη, η οποία βρίσκεται σε lockdown εδώ και έξι εβδομάδες.


Τα μέτρα κατά της covid-19 έχουν αφήσει δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπους περιορισμένους στα σπίτια τους για περισσότερο από ένα μήνα, οδηγώντας σε υψηλά επίπεδα και στρες. Σε πολλές περιπτώσεις, οι κάτοικοι δεν μπορούν να εγκαταλείψουν τα διαμερίσματά τους χωρίς ειδική άδεια από τους επικεφαλής της κοινότητας και ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων παραμένει κλειστός.



Καμία διάθεση για ψώνια

Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα έχει γίνει η μεγαλύτερη αγορά για μια σειρά βιομηχανιών, από είδη πολυτελείας έως αυτοκίνητα. Όμως τον περασμένο μήνα, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο επιβραδύνθηκε απότομα, πλήττοντας όχι μόνο τις καταναλωτικές δαπάνες αλλά και την απασχόληση.


Η Estée Lauder, η οποία περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων τα καλλυντικά Bobbi Brown και MAC, αναμένει τώρα οι παγκόσμιες πωλήσεις της να αυξηθούν μεταξύ 7% και 9% σε ετήσια βάση, ρίχνοντας τις εκτιμήσεις της του Φεβρουαρίου κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες (13%-16%).

Η εταιρεία ανέφερε ότι δέχθηκε σοβαρό πλήγμα από την αναστολή όλων των εργασιών στη Ρωσία και την Ουκρανία μετά την εισβολή, οδηγώντας σε μείωση των πωλήσεων. Οι πωλήσεις μειώθηκαν επίσης κατά 4% στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού κατά το τελευταίο τρίμηνο, εξαιτίας των lockdowns της Κϊνας, δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής της φίρμας Tracey Travis. Ωστόσο, πολλές εταιρείες δεν θέλουν να μπουν στη διαδικασία των εκτιμήσεων.

Την περασμένη εβδομάδα, η Starbucks (SBUX) ανέστειλε τις ανακοινώσεις της για τους επόμενους έξι μήνες, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Howard Schultz να αποκαλεί αυτή την κίνηση ως «τη μόνη υπεύθυνη πορεία δράσης». «Η κατάσταση στην Κίνα είναι άνευ προηγουμένου», είπε σε αναλυτές σε τηλεφωνική επικοινωνία. «Οι συνθήκες στην Κίνα είναι τέτοιες που δεν έχουμε ουσιαστικά καμία ικανότητα να προβλέψουμε την απόδοσή μας στην Κίνα το τελευταίο εξάμηνο του έτους». Η χώρα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά των Starbucks.

Η Kering, ιδιοκτήτρια των Gucci και Bottega Veneta, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι αισθάνεται επίσης τις βαριές συνέπειες, όπως τις «απότομες μεταπτώσεις στην κίνηση», το κλείσιμο καταστημάτων και τις μεγάλες προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα που προκαλούνται από τα lockdown. «Η κατάσταση ελπίζουμε να είναι προσωρινή», δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής Jean-Marc Duplaix.

Ωστόσο, η γενικότερη διάθεση στην αγορά είναι ζοφερή. «Ειλικρινά μιλώντας, οι καταναλωτές αυτή τη στιγμή δεν ανησυχούν για την αγορά κραγιόν ή καφέ», είπε ο Cavender. «Είναι πραγματικά πολύ πιο επικεντρωμένοι στο να προμηθεύονται τα απαραίτητα». Στη Σαγκάη, για παράδειγμα, το lockdown οδήγησε αρχικά σε μαζική αναζήτηση για φαγητό ενώ υπήρξαν και εκτεταμένες καταγγελίες για τεράστιες δυσκολίες στις παραλαβές και τις παραδόσεις προϊόντων.

Σήμερα, ακόμα και αν η πρόσβαση στα προϊόντα δείχνει βελτιωμένη, πολλοί επικεντρώνονται σε αυτό που είναι γνωστό σήμερα στην Κίνα ως «ομαδική αγορά», κάτι που δίνει τη δυνατότητα σε όσους ζουν στην ίδια κοινότητα να προβαίνουν σε μαζικές παραγγελίες για είδη παντοπωλείου και άλλα απαραίτητα.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και όσοι δεν είναι κλειδωμένοι στο σπίτι επηρεάζονται. Οι καταναλωτές που ζουν σε πόλεις χωρίς περιορισμούς μπορεί επίσης να διστάσουν να βγουν έξω και να μεταβούν σε εμπορικά κέντρα, φοβούμενοι του «τι συνέβη στη Σαγκάη», όπου άνθρωποι παραμένουν σε lockdown επ’ αόριστον, πρόσθεσε ο Cavender.


Κίνα, το μεγαλύτερο «εργοστάσιο» στον κόσμο

Οι πολυεθνικές αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα και πίσω από τη βιτρίνα. Τα τελευταία χρόνια, πολλές επιχειρήσεις προσπαθούν να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους εκτός Κίνας, εξαιτίας του εμπορικού πολέμου με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αλλά αυτό δεν έχει εμποδίσει μεγάλες φίρμες να εγκλωβιστούν στην καταστολή της Covid-19 στη χώρα.

Τον περασμένο μήνα, η Apple (AAPL) προειδοποίησε για τεράστιες απώλειες που σχετίζονται με το ξέσπασμα της Covid-19 στην Κίνα, λέγοντας ότι τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας θα μπορούσαν να πλήξουν τις πωλήσεις της κατά 4 έως 8 δισεκατομμύρια δολάρια αυτό το τρίμηνο.

Η Apple έδειξε ως υπεύθυνους για την πτώση των εσόδων τόσο τους περιορισμούς στην Κίνα όσο και τις ελλείψεις των εξαρτημάτων παγκοσμίως. Μάλιστα, κάποιες από τις διακοπές λειτουργίας εργοστασίων επηρέασαν περίπου το 20% έως 30% της συνολικής παραγωγής iPhone, σύμφωνα με την Everstream Analytics, μια εταιρεία που παρέχει ανάλυση κινδύνου της αλυσίδας εφοδιασμού. Τα προβλήματα της Apple «επικεντρώνονται κυρίως γύρω από τον εμπορικό διάδρομο της Σαγκάης», όπου επηρεάστηκαν ήδη πολλά εργοστάσια, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Tim Cook πρόσφατα.

Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις έχουν αναφερθεί και περιστατικά βίας. Βίντεο που αναρτήθηκαν στα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης την περασμένη εβδομάδα έδειχναν εργάτες από ένα εργοστάσιο στη Σαγκάη να προσπαθούν να περάσουν από κιγκλιδώματα και να συγκρούονται με φρουρούς ασφαλείας ντυμένους με στολές hazmat.

Το συγκεκριμένο εργοστάσιο ανήκει στην Quanta, έναν προμηθευτή της Apple από την Ταϊβάν. Σύμφωνα με το κινεζικό κρατικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Xinhua, το εργοστάσιο είχε ξαναρχίσει να λειτουργεί υπό ένα καθεστώς φούσκας, σύμφωνα με το οποίο οι εργαζόμενοι θα πρέπει να ζουν σε καθορισμένες περιοχές και να τηρούν αυστηρά πρωτόκολλα.

Τον περασμένο μήνα, η Microsoft (MSFT) ανέφερε επίσης ότι οι διακοπές λειτουργίας στην κινεζική παραγωγή είχαν βλάψει την προσφορά της για φορητούς υπολογιστές Surface και κονσόλες Xbox και ότι θα μπορούσαν ενδεχομένως να «έχουν μεγάλο αντίκτυπο» στην τριμηνιαία απόδοσή της. Μεγάλο μέρος της παραγωγής της κατασκευάστριας Η/Υ βρίσκεται στην Κίνα.

Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία έχει επίσης πληγεί σοβαρά, με ορισμένες εταιρείες να κλείνουν προσωρινά εργοστάσια, να υποφέρουν από πτώση στις πωλήσεις ή να καθυστερούν την κυκλοφορία νέων αυτοκινήτων.


Ήδη, οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο, Volkswagen (VLKAF) και Toyota (TM), αναγκάστηκαν και οι δύο να αναστείλουν την παραγωγή τους για εβδομάδες, πρόσφατα. Ενώ και οι δύο εταιρείες έκτοτε ξεκίνησαν εκ νέου την παραγωγή, προειδοποίησαν ότι θα αυξηθεί σταδιακά καθώς συνεχίζονται τα εμπόδια της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η Tesla (TSLA), η οποία διαχειρίζεται ένα Gigafactory στη Σαγκάη, κατάφερε επίσης να επανεκκινήσει την παραγωγή της τον περασμένο μήνα μετά από διακοπή λειτουργίας αρκετών εβδομάδων, αλλά η εταιρεία συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα. Την Τρίτη, το Reuters ανέφερε, επικαλούμενο άγνωστες πηγές, ότι μεγάλο μέρος της παραγωγής της σταμάτησε ξανά λόγω προβλημάτων με τους προμηθευτές.

Σύμφωνα με τον Cavender, πολλοί προμηθευτές αυτοκινήτων συνέχισαν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη διατήρηση και λειτουργία των δικών τους εργοστασίων ή στην παράδοση εξαρτημάτων. Ωστόσο, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα παρέμεινε ισχυρή: Τόσο η Volkswagen όσο και ο κινέζος κατασκευαστής BYD ανέφεραν αύξηση των πωλήσεων τους στην Κίνα.


Το μέλλον

Πολλές εταιρείες εκφράζουν αισιοδοξία για την ανάκαμψη των επιχειρήσεών τους μόλις υποχωρήσει η κρίση. Τις τελευταίες εβδομάδες, η κινεζική κυβέρνηση έθεσε σε λειτουργία περισσότερες επιχειρήσεις, ενώ δεσμεύτηκε επίσης να βοηθήσει στον περιορισμό της οικονομικής ζημιάς.

Ωστόσο, οι αναλυτές έχουν προειδοποιήσει για τις αρνητικές επιπτώσεις της πολιτικής της χώρας «μηδενικού Covid», λέγοντας ότι η οικονομία θα μπορούσε να επιβραδυνθεί σημαντικά φέτος. Οι ζημιές είναι εμφανείς σε όλους τους τομείς. Τον περασμένο μήνα, ο τεράστιος τομέας υπηρεσιών της Κίνας υπέστη τη δεύτερη πιο απότομη πτώση που έχει καταγραφεί, ενώ οι μεταποιητικές δραστηριότητες σημείωσαν επίσης χαμηλό ρεκόρ.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα κυβερνητικά στοιχεία, τουλάχιστον 31 πόλεις στην Κίνα βρίσκονται υπό πλήρη ή μερικό αποκλεισμό, επηρεάζοντας δυνητικά περίπου 214 εκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρη τη χώρα
Share this article :

0 comments:

Πείτε μας την γνώμη σας

Έχετε κάτι να μας'προτείνετε ... !

Οικονομία

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

ΔΙΕΘΝΗ

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Κράτος

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

ΥΓΕΙΑ

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ναυτιλία

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Life Style

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ταξίδια

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ασφαλιστική Αγορά

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »
 
Support : Δημιουργία ιστοσελίδας | Al.Ge Template | Πρότυπο ΒΒ2
Copyright © 2013. "Ο ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ" - All Rights Reserved
Τεχνική Επιμέλεια - Δημιουργία ιστοσελίδας - Εμπνευσμένο από Al.Ge
Proudly powered by Al.Ge Template